onsdag 13 april 2011

Late night battle

Timothy är inne i en separationsångest-fas och skriker högt så fort jag lämnar rummet vid läggdags. Nu är det krig och som den envisaste av oss två (och det säger en hel del) är jag fullt beredd på att ta striden. Eftersom jag är helt emot skrikmetoden, eller fem minutersmetoden också kallad, har jag därför satt mig bekvämt till rätta bredvid Timothys spjälsäng. Jag såg till att äta ordentligt innan och har kissat!

I två kvällar i rad har jag nämligen fått gå och lägga mig vid nio-halv tio bara för att han MÅSTE somna i min säng med mig bredvid. Nu är jag fast besluten att få honom att somna i sin egen säng. Jag hade det såhär från att han var född i flera månader men nu hade jag glömt hur det var. Har haft två goda timmar egentid varje kväll i två månader och känner därför av kontrasten fint nu. Så därför sitter jag här väldigt beslutsamt. Han får inte komma upp ur sängen men jag är här och han behöver inte känna oro! Det kanske tar några kvällar... men jag kan ju alltid blogga när jag sitter här ;)


Timothy is going through a separation anxiety phase and screams as soon as I leave the room at bedtime. Now it's a war and as the most stubborn of the two of us (and that says a lot), I am fully prepared to take the battle. Since I am totally opposed to the scream method, also called the five minutes-method, I have therefor placed myself comfortably right next to Timothy's crib. I made sure to eat properly before and peed.

Two nights in a row I have been going to bed at nine, half past nine, just because he HAS to sleep in my bed with me next to him. Now I'm determined to get him to sleep in his own bed. I had it like this for several months from when he was born but I completely forgot what it was like. I've had two lovely hours of "me-time" every night for two months and therefore, I can really feel the contrast. So here I am, very determined. He is not allowed to get out of bed but I'm here and he doesn't have to feel abandoned. It may take a few nights ... but I can always blog when I'm sitting here ;)





Skrutt sover! Vågar man sig ut ur rummet?!
A sleeping snufkin! Do I dare leave the room?!

2 kommentarer: